Hartveilig

Project Hartveilig Maarn-Maarsbergen is in 2013 opgestart door een initiatief van de Lionsclub samen met EHBO-vereniging Maarn-Maarsbergen (zie ook onderaan de historie van het project).

Op 9 september 2014 is een officiële “GO” gegeven door het tekenen van een convenant tussen de Gemeente Utrechtse Heuvelrug, de RAVU en EHBO Maarn-Maarsbergen.

Inmiddels hebben zich ca 135 vrijwilligers uit Maarn en Maarsbergen aangemeld in het oproepsysteem Hartslagnu.nl (zie hieronder).

Er wordt nog steeds hart aan gewerkt om meer vrijwilligers te werven, op te leiden tot Reanimatie/AED-bediener en ze daarna jaarlijks voor herhalingslessen op te roepen.

De AED’s: Er zijn door project Hartveilig in Maarn-Maarsbergen op 4 plaatsen AED’s geplaatst die 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar zijn.  Ons streven is in de toekomst meer apparaten 24/7 beschikbaar te krijgen bij bijv. winkels, sportverenigingen, bedrijven etc.

Oproepsysteem Hartslagnu.nl

Snelle hulp:  In geval van een hartstilstand telt elke seconde en is het belangrijk dat reanimatie zo snel mogelijk wordt opgestart. Burgers kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Om dit mogelijk te maken alarmeert de RAVU (Regionale Ambulance Voorziening provincie Utrecht) ook burgers bij een reanimatie. HartslagNu.nl is een gezamenlijk alarmeringssysteem waarmee burgers worden ingezet in geval van een reanimatie.

Hoe werkt het: Zodra de meldkamer een bericht krijgt voor een reanimatie, worden er behalve 2 ambulances ook een aantal vrijwilligers in een straal van zo’n 500 meter van het slachtoffer opgeroepen om te gaan reanimeren en/of de dichtstbijzijnde AED te halen. Deze vrijwilligers zijn in het bezit van een geldig reanimatiediploma en aangemeld bij HartslagNu.nl.

Hierdoor wordt de reanimatie sneller opgestart.

Zodra de ambulance arriveert zal het ambu-personeel vragen door te gaan totdat zij klaar zijn om de reanimatie over te nemen.

-> Heb je een reanimatie/AED diploma en wil je je aanmelden, kijk voor meer informatie op www.hartslagnu.nl

-> Heb je (nog) géén reanimatie/AED diploma, geef je op voor een Reanimatie/AED cursus:

Secretariaat EHBO Maarn-Maarsbergen
t.b.v. Hartveilig Maarn-Maarsbergen